Maries liv om allt och inget

Alla inlägg den 10 juli 2011

Av Marie - 10 juli 2011 19:04

Då har jag sett dom sista avsnittena på säsong 3 av CSI måste köpa flera säsonger när jag får pengar, som tur är är dom inte så dyra eftersom dom funnits ute länge. Men trist att inte ha mera och se nu när det bara är skit på tv men ska nog börja om med CSI NY ist. Idag har varit en helt okej dag. Sov ganska länge idag med vaknade av sms 9.30 gick upp och gjorde kaffe och tvingade i mig en macka, har inte haft nån aptit alls idag, kollade runt lite på näte som jag alltid gör direkt jag går upp:P

Sen blev det lite CSI och en maskin tvätt innan jag skulle till Blåkulla och äta, mamma hade gjort picnicbog med svampstuvning och ris det var gott fast jag inte hade nån aptit men fick i mig mat iafall, fick med mig en matlåda hem också, på vägen hem träffade jag Sara som var på väg till sin mormor så vi stod och prata ett tag, kom fram till att vi måste hitta på nått kul nån dag för det var längesen. Snart ska hon ploppa bäbis vare sig bäbis vill eller inte också. Så vi har inte så många dagar på oss:P


Och på onsdag kväll kommer jue Maria och djur farmen. Ska bli intressant och se om Ozzy kommer ihåg Wilma och Stella eller om han blir fräsig och morrig på dom kanske först men han borde känna igen dom sen. Sessan kommer väl bara smyga runt och titta på dom eller vilja leka, fast Ozzy har faktiskt börjat leka lite med henne ibland=) Men inte fan leker dom med alla leksaker som ligger spridda överallt men dom kanske blir använda när tjejerna kommer=)


Nej fan om man skulle ta och dammtorka lite som jag funderat på ett par dagar. Börjar känna mig lite orolig så tog kl 20 medicinen redan nu och kan vara bra och sysselsätta sig lite då och vad är bättre än städning?;) Behövs fan dammsugas igen också men det sparar jag nog till imorn eller tisdag så kul är det inte och dra runt på snabeldraken. Men damma är ganska smärtfritt även om alla katthår i bokhyllan gärna suger sig fast så det inte ser så dammat ut fast man nyss torkat. Funderar på att se filmen "Black Swan" eller vad den nu hette sen också som Mary tipsa om och Svump brände ut för evigheter sen eller om jag ska vänta till Mary kommer om hon vill se den igen?


Nej nu blir det dricka upp kaffet sen dra på hög musik och damma!

Av Marie - 10 juli 2011 10:37

Fått önskemål att skriva om hur jag upplever det hur det är att leva med borderline så ska försöka få till ett inlägg hur Jag upplever det, kanske inte får med all fakta och hur andra upplever det men detta är min historia om det.


Jag har jue lite drag av andra diagnoser också men är bara diagnostiserad med borderline eller emotionell instabil personlighetsstörning som det kallas på läkarspråk numera. När man har det är det mesta svart eller vitt, man upplever sällan något mellanting i saker och lever väldigt upp och ner, man kan vara väldigt destruktiv på många olika sätt, med självskador eller sexuellet,shoppar mycket dricker mycket och allt går ofta i en rasande fart. Själv har det mest handlat om självskador med att skära mig och dricka mycket i perioder för att döva ångesten. Har väl även haft sex fast jag inte velat för att skada kroppen men inte så mycket utan mest handlat om att skära mig och dricka i perioder så sedan kanske två år går jag på antabus för att inte dricka. Jag mår bättre just när jag dricker men när bakis ångesten kommer dagen efter blir det sju resor värre och jag skadar mig. Men skärandet och överdoser har alltid varit störst i mitt liv. Jag kan ta överdoser i självmords syfte eller bara för att komma bort från den jobbiga vardagen. Jag spelar rysk roulett med livet som min kontakt på psyk säger. Jag bryr mig inte om hur det går när jag tar en överdos.


Jag har väldigt intensivt känslo register också antingen älskar jag eller hatar något och blir väldigt lätt påverkad av saker som händer minsta små sak kan få mig på fall och vilja försvinna fast en vanlig människa kanske bara hade ryckt på axlarna och gått vidare. Jag har jätte svårt för planer som ändras då rasar hela min värld samman och allt blir fel och jag måste vara alla människor till lags för att vara säker på att jag är omtyckt. Men ibland trycker jag ner mig själv och tror att jag inte duger till nånting och gömmer mig för omvärlden och orkar inte umgås med folk.


Vet inte hur det är för andra med borderline men själv har jag perioder i hur jag mår jag får oftast en dipp runt var tredje månad när jag mår betydligt sämre och får svårare att hålla mig på banan och jag inte orkar hålla mig uppe utan faller för självdestruktiva mönstrena och drar mig undan folk och inte orkar umgås och får kämpa för att inte skära mig och ta överdoser men ibland blir skade känslorna så intensiva så jag inte kan stå emot dom eller så tar självmordstankarna över hand. Men har jag något och se fram emot som håller mig uppe brukar jag klara mig igenom det.


Sen finns det även en bit med gränspsykoser som man kan få när det blir för mycket ångest eller stress, jag får det ganska ofta i perioder när jag mår dåligt eller har för mycket stress runt mig, man går in i en annan värld precis som i en vanlig psykos men i en gränspsykos är man medveten om att det man upplever inte är verkligt men man kan inte ta sig ur det heller, det är kroppens sätt att stänga av och säga att det blir för mycket jobbigt och den går i försvar. Jag har dock det problemet att jag gör destruktiva saker när jag handlar i gränspsykoser ibland fast jag kanske inte vill men det blir som att nån annan styr mig och jag inte kan hindra mig. Men jag har börjat känna när dom är på väg och kan stoppa mig själv med att ta lugnande medicin eller lägga mig under bolltäcket ett tag eller göra något som ger fokus på annat. Men ibland kommer det som en blixt från en klar himmel och jag inte hänger med på att stoppa det.


Många med borderline är väldigt stress känsliga och blir dåliga av för mycket stress och behöver lugn och ro runt sig och i den miljö man lever i för att fungera normalt.


Vet inte om det hära vart så mycket fakta om borderline men om någon vill ha mera ren fakta runt det så har ja ett  skolarbete jag gjorde om det i psykologi A för ett par år sedan jag kan skicka över som jag fick VG+ på hade fått MVG om jag gjort mera egna reflektioner.

Ovido - Quiz & Flashcards