Maries liv om allt och inget

Alla inlägg under september 2011

Av Marie - 30 september 2011 20:59

Idag var det då alltså dags för besöket hos kirurgen på Proforma Clinic. Jag hämtade B2 i Krylbo igår kväll för hon var gullig och följde med mig så jag slapp åka själv. Vi hängde igår kväll och kollade på Idol och snacka skit och la oss ganska tidigt för vi gick upp 6 imorse. Tåget mot Sthlm gick före 8 imorse. Vi var framme i Sthlm 10 tog t-banan till angiven stationen och börja gå men lyckades glömma om vi skulle gå höger eller vänster och gick åt fel håll och fick gå tillbaka och när vi kom rätt insåg vi att pendeln låg typ granne med kliniken så den hade varit enklare och ta:P Men det stod inte så på hemsidan-morr- Men vi kom fram i tid, fick cappucino medan vi vänta och sen fick jag prata med kirurgen som jag jue "känner" sen tidigare, eftersom han gjorde min bukplastik i Uppsala i sommras. FIck även prata med ägaren till kliniken för att se hur vi skulle lösa den ekonomiska biten, kom fram till att dom ska kontakta V-ås igen för att försöka få dom och betala ryggen eftersom dom en gång tidigare lovat en cirkudär plastik men bara betalat framsidan redan så borde dom kunna betala ryggen oxå fast dom sa nej när jag ringde. Men nu skulle klinikägaren skriva brev till dom. Får se om dom får dom och betala. Annars skulle jag få bra pris och ska försöka få hjälp med lånet eftersom jag inte kan ta nått.

När jag var klar på kliniken tog vi pendeln tillbaka till centralen, käkade lite mat på Mc D sen började seriös shopping, jag var ganska vild idag haha fick akut köpa rea jeans på hm för mina leggings jag tog idag som var nya åkte ner hela jävla tiden så jag fick gå och dra upp dom. Helt jävla värdelösa var dom!

Fick mycket bra saker. Bilder på allt finns i bilddagboken. B2 skulle stanna kvar i sthlm för att fixa en grej imorn så jag åkte hem själv sen och det var skönt att komma hem, det är kul och åka till Sthlm ibland men alltid lika skönt och åka därifrån igen!


Nu är jag trött och ska se klart idol sen sova. Lär sova gott i natt. Har en Wilma på armen nu som är kärlekstörstig efter hela dagen ensam hemma. Hon skulle nog gärna följa med vart man än gick bara hon fick sällskap jämt och nån som såg henne.


Just ja, pappa var till Sthlm idag oxå och hämta en bil åt mig, en peugeot 406 var nått fel med kopplingen på den annars fin en 99a ljus grå. Har inte sett den men ska ner till garaget imorn och titta på den. Billig var den iafall och när papp fixat den får jag bestämma mig om jag vill ha den annars säljer han den vidare så letar vi nå annat. Är en kombi och jag är egentligen sugen på nån liten bil nu men man får ta vad man får ibland till det fynd priset oxå. Lite surt bara att den oxå har så jävl dyr skatt men försäkringen var billigare än på forden.

Måste ut och köra upp bensinen i den oxå innan vi ska skrota den:P


Nej nu ska jag gosa Wilma.

Av Marie - 28 september 2011 14:31

Imorse var det Malin tid, hon skulle kolla provsvaren på proverna jag lämna i fredags men fick även om proverna från Köping så vi hamna rakt in i mitt äventyr i helgen. Prata lite om det sen om att jag satt ut Valdoxan på eget bevåg och att huvudvärken blivit bättre av det faktiskt. Så hon höll med om att det måste bero på den och att jag ff har en del huvudvärk beror nog på att medicinen är kvar i kroppen ett tag efter att jag slutat med den sen kan det vara lite utsättnings symptom. Men hon skulle prata med en läkare på fredag om att jag slutat med den och se vad den läkaren sa hur vi ska gå vidare. Om jag ska ha nått nytt direkt eller vara utan tills jag ska träffa den läkaren jag har tid hos den 11. Eller om jag ev ska testa helt utan igen ett tag. Men jag fick den jue insatt för att inte hamna  så djupa svackor så nånting vore nog bra. Glömde dom ta upp att jag helst vill testa Fluoxetin då som inte påverkar vikten. Men vi pratade även om att den påverkat vikten så ska väga mig igen där nästa vecka. Vägde mig förra veckan så ska vi se om jag gått ner igen när jag varit utan medicinen nästan två veckor.

Har då märkt att jag inte vill äta lika ofta sen jag sluta med den och det är skönt.


Var på promenad ner till centralen efter lunch för att hämta tågbiljetterna till fredag men självklart funka inte biljettautomten! Så tänkte hämta ut dom i Avesta imorn när jag ska plocka upp B2 men så tog hon bokningsnumret och hämtar dom i Falun imorn innan hon åker för ganska ofta är automaten i Avesta oxå trasig. Vore jue inte så kul om vi står där på fredag och inte har biljetterna, men är automaten trasig brukar det gå bra med bara bokningsnummret oxå men skönare och ha biljetterna fixade.


Har lite tryckande huvudvärk och är seg och trött så ska lägga mig i soffan igen och fortsätta kolla på tv. Vill sova men kan inte så tv får duga. Men igår kväll var jag vaken och såg HELA House, inte illa för att vara mig;)
Imorn eftermiddag ska hela släkten samlas uppe hos mormor för hon fyller år....det ser jag väl fram emot sådär...men lär åka senast 18 till Avesta så kanske inte behöver vara där så länge.

Av Marie - 27 september 2011 18:50

Helgen tog en lite oplanerad vändning och jag försvann ett tag men nu är jag hemma igen sen igår eftermidddag. Inga problem eller så nu. Så inget och oroa sig för. Dom som behöver veta vet.


Idag har jag varit i Ludvika på Dollar Store och Rusta med mamma och Hillevi, hittade en hel del bra saker bla en matchande filt till mina zebra kuddar på Rusta. Sen present till B2 på Dollar, en skit bra present om jag får säga det själv :D Får hoppas hon gillar den oxå=) Köpte lite ljus, en svart/rosa palestina sjal som jag velat ha en länge den var jätte fin=) och sköljmedel och div grejer. Bla kattmynta godis till missarna jag blev populär när jag kom hem=) Sen köpte jag nog inget jätte kul. Men fick med mig två kassar grejer hem.


Huvudvärken har blivit betydligt bättre sen jag slutade med Valdoxan så den berodde nog på den, att den inte gett sig helt än beror väl på att det tar ett tag för medicinen att gå ur kroppen. Men går inte åt lika mkt värktabletter nu. Och måste vara försiktig med dom av div anledningar. Ska upp på torsdag och ta järn prover oxå se om dom värdena kanske spökar till allt oxå.


Nej nu blir det få i sig saftsoppan och kolla på Sjukhuset sen cykla resterande 5 km på dagens mil. Blev inge cykel i söndags och igår slöade jag med.


Just ja, måste köpa ny bil min var inte värd och laga men pappa har en på gång som han ska hämta i Sthlm på fredag antagligen och byta koppling på för den var billig så var mera värt och köpa den och lägga pengar på att laga den än köpa en som var okej. Men har inte sett hur den ser ut, vet bara att det är en Peugoet. Men det blir nog bra det oxå. Stackars Gretchen=( Men hon har varit en fin vän dom hära åren.


Av Marie - 24 september 2011 18:35

Idag har det varit väldigt fint väder. Solen har lyst och det har knappt blåst så tog en lång promenad på eftermiddagen och bara nöjt av vädret, huvudvärken har inte varit sådär extrem idag men har ändå fått knapra piller. Men har stått ut och det har varit skönt. Bestämde mig igår för att testa utan Valdoxan ett par dagar se om det blir bättre. Får hoppas psyket inte kraschar totalt bara för det. Men då får jag väl bara börja med den igen. Sen kanske man får huvudvärk som utsättnings symtom det vet jag inte då är det jue hugget som stucket. Men kanske känner av huvudvärken mindre iafall. Och har jag tur kanske jag slutar gå upp i vikt om jag slutar med den. För är ganska säker på att den är boven i dramat att vågen bara pekar uppåt trots en hel del motion och ändrad kost. Ska nog be läkaren om Fluoxetin ist när jag ska dit, en anti depp jag inte testat och som man inte går upp i vikt av. Får se vad hon säger om det. Men det är INTE värt att gå upp i vikt för en medicin känns det som. Då mår jag fan hellre skit för går jag upp i vikt kommer jag må skit av det. Ett jävla dilemma och en balans gång.


Nu ska jag tugga vidare på mitt äpple och sen cykla resten av vad som kvarstår av dagens mil eller kanske mera tom. Dom dagar jag cyklar mera än en mil blir jag lite smyg stolt över mig själv, kanske inte är mkt i andras ögon men jag tycker jag är lite duktig när jag cyklar en mil om dagen plus går nån promenad nästan varje dag. Har tillåtit mig själv att ha en vilodag i veckan från cykeln men inte mera. Sen försöker jag träna med hantlarna varannan var tredje dag. Men känns frustreande när man håller igång och vågen bara går uppåt! Jävla skit mediciner och ställa till det! Får väl börja leva på äpplen och morötter helt...


Av Marie - 21 september 2011 19:42

Fick en kommentar för nån vecka sen av en tjej som tyckte det vore intressant om jag skrev om mina erfarenheter om mediciner. Frågade om hon menade alla jag testat eller dom jag äter nu. Och skrev att jag inte ens minns alla jag testat längre så nån som redogörelse kan jag inte göra. Och om jag har så mycket och skriva om dom jag äter nu vet jag inte. Men kan väl dra igenom det jag står på just nu om det är det som är intressant.


 Topimax,Concerta,Cicordinol,Akineton,Valdoxan och Nitrazepam.

En snabb genomgång vad varje medicin är tillför kommer nedan.


Topimax:Stämningstabiliserande som egentligen är en epelepsi medicin.Men den funkar bra för mig ätit den ett par år nu. Hade den för flera år sedan oxå men den togs bort när jag flyttade upp till Umeå och ersattes av nått annat.Men fick tillbaka den när jag flytta ner hit för att jag tyckte den funkat bra sen går man inte upp i vikt av den utan snarare ner. Men nu har jag den mest för att den håller mitt humör ganska jämt.


Concerta: För adhd problematik, finns väl inte så mycket mera och säga. Den håller mig koncentrerad och inte så överaktiv, jag kan läsa tidningar och ibland böcker sen jag började med den i vintras. Hade Strattera innan men den slutade funka efter ett par år så fick concerta insatt ist och den har funkat bra.


Cicordinol: En neuroleptika som använts i många är mot psykoser men den funkar även väldigt bra på ångest jag fick den framför allt för min starka ångest men även för mina problem med gränspsykoser och den har hjälpt bra på båda delarna. Har den både som fast medicin morgon och kväll och i lägre dos vid behov mot ångesten. Har fått lättare att hantera ångesten och lära mig att stanna upp och "tänka efter före" sen jag började med den.


Akineton: Den har jag mot biverkningar jag får av cicordinol eftersom den är ganska stark och ger muskel stelhet och svårt och röra musklerna bla.


Valdoxan: Den senaste medicinen jag fått som är en ganska ny anti depp och även har melatonin i sig så den funkar på sömnen. Den hjälpte mig upp ur senaste deppen men den verkar även ha gett mig en extrem huvudvärk. Men sover bättre av den så behöver nästan aldrig ta min sömnmedicin.


Nitrazepam:  Insomningsmedicin kort och gott. Men tar den som sagt nästan aldrig.


Det var en genomgång av mitt medicin läge gällande dom psykiska mediciner jag tar. Sen tar jag div mag mediciner för att dom pajat min mage då den är känslig eftersom jag är gastric by pass opererad och känslig. och lite vitaminer och grejer men inga konstigheter.

Av Marie - 20 september 2011 15:02

Idag är inget undantag med huvudvärk. Men den har inte varit av det extremaste slaget men fått tagi piller iafall.Och inte blev det bättre av en promenad ner på stan och hem men det kändes iafall lite mindre när jag gick och lyssna på musik och rörde på mig.Så ska nog gå ut en sväng till snart.


Hade terapi med Malin imorse som ska bli en vana på tisdag mornar. Så fick i hemläxa att göra en skattnings skala varje kväll på hur pass mkt huvudvärk jag haft varje dag så ska vi gå igenom det nästa vecka. Hon trodde att det ev kunde bero på concertan för tydligen kan man få huvudvärk av den fast man ätit den ganska länge.Och hon skulle försöka vara med på mitt läkarbesök om några veckor så skulle vi prata med läkaren om det då. Hon tog vikt och blodtryck och puls som uppföljning på concertan idag oxå. Jag trycker ff lågt men iafall bättre det än högt som hon sa. Hade utmärkt puls oxå. Och vikten klagade hon inte på så mkt som jag gått ner sen vi började väga mig. Men jag sa det att jag gått upp några kg på sista tiden men försöker få ordning på det.


Såg nu när jag logga in på bloggplatsen att dom tagit bort länkningen till facebook så det kommer inte synas där nu när jag uppdaterat bloggen om jag inte länkar själv men är man intresserad av att läsa bloggen går man väl in på den ändå.


Funderar på att packa väskan med badkläder och grejer redan nu så kanske jag kommer iväg på vattengympan imorn förmiddag. Om allt är färdig packat är det svårare att strunta i det. Jag är mest nervös för att gå dit själv första gången och kanske inte veta vilka grejer jag ska ha och vart dom är nu efter alla år. Men man får väl fråga sig fram eller vänta till ledaren kommer och bli till rätta visad. Inte hela världen. Har jag väl skaffa passande badkläder och har mitt klippkort,om det ff gäller så ska jag väl för fan gå.


Nej nu ska jag kolla klart på Extreme home make over sen tar jag mig en promenad till.

Av Marie - 19 september 2011 08:29

Kände på mig redan igår att det inte skulle bli på FNS idag, ångesten kom redan igår eftermiddag och ville inte riktigt försvinna trots medicin och bolltäcke. Och i natt har jag vaknat flera gånger av blåsten som härja ute och slog i dörrar och fönster eftersom jag har fönstren öppna lite grann och varje gång jag vakna kände jag att ångesten satt kvar och huvudvärken var närvarande. Så när klockan ringde slog jag ihjäl den och låg kvar i sängen en stund innan jag hasa mig upp och tryckte i mig morgon mediciner för att få ångest lindring och tog en naproxen för huvet. RIngde FNS och sjukanmälde mig för en stund sen. Var inte nån av ledarna som svara men hon tog mitt meddelande. Ska dricka upp mitt kaffe sen bädda ner mig igen under bolltäcket och halv kika på nyhetsmorgon och försöka döda ångesten. Får nog bli lite extra cicordinol.


Regnet vräker ner och det blåser och är mörkt och trist. Hoppas det slutat regna tills jag ska iväg och besikta bilen i eftermiddag. Hatar och besikta bilen är alltid så nervös att dom ska hitta stora fel och ge mig körförbud på plats. Har aldrig hänt med nån av bilarna men man vet jue aldrig. Fått påpekning på sidobalkarna båda åren jag besiktat Gretchen att dom är rostiga men sluppit tvåa på det men nu kan det kanske vara dags att byta dom. Då hoppas jag min bror har tid och fixa det innan jag måste ombesikta. För pappa har sagt att han får göra det. Är det nå mera stora fel kanske det blir ny bil ist. Det är pappa som bestämmer hur mkt han vill jobba med bilen. Men jag tycker om min Gretchen. Men blir det ny bil ska jag ha en liten söt men fyra dörrar måste den ha och gå billigt. Gärna billigare skatt än Gretchen oxå och kanske billigare försäkring om det går och få jag tycker denna försäkring är dyr men pappa säger att den är rätt billig.

Det är jue skönt med en bil man får in mkt saker i men den är ganska stor. Men köper inte ny bil om jag inte behöver. Så jag hoppas hon går igenom utan större problem.





Av Marie - 16 september 2011 08:02

Senaste veckorna har vågen börjat peka uppåt, först skylde jag det på att jag börjat cykla massa så det blir muskler men det känns inte så nu det borde börja vända åt andra hållet, okej jag går inte längre lika mkt, så jag lär komma igång och gå mera igen. Och fortsätta cykla, men tror jag får göra omlägg i kosten, äter inte speciellt mkt onyttigt, så boven i dramat är nog mina smörgåsrån med stark ost. Kan inte komma på nått annat, idag var vågen upp på 72.6 SÅ INTE OKEJ. Vet inte om det oxå kan bero på den senast insatta medicinen men står inget på biverkan viktuppgång men den är jue ganska ny oxå så dom har kanske inte alla biverkningar på den på bipacksedeln än. För viktuppgången började när jag började med den när jag tänker efter. Men vill helst inte sluta med den igen för den har hjälp både på depp och sömn. Men kanske måste ändå när jag ska till läkaren om det är den som ger mig den jävla huvudvärken. Men ska börja med att försöka dra ner på smörgåsrånen med osten. Äta mera äpplen och köpa morötter och knapra på det är bra grejer. Sen passa på och gå promenader innan vintern kommer. Sen får jag väl cykla mera ändå.

Om Marie


Här bloggar jag om mitt liv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards