Maries liv om allt och inget

Alla inlägg under juni 2011

Av Marie - 29 juni 2011 15:15

Igår spenderade jag större delen av dagen liggandes och sittandes i soffan med datorn och lite CSI. Försökte få lite gjort här hemma men orkade inte mycket åt gången. På kvällen tog jag en micro promenad runt halva ringvägen tog 10 minuter och räckte alldeles lagom men var skönt och få röra lite på sig iafall=)


Idag hade jag tid för först medicin hämtning 10.30 och efter det sår omläggning på FLE 11.00 vilket jag sa till M.N på psyk när jag ändra tiden igår för att slippa springa hem emellan haha springa ja....lunka, när jag kom dit sa hon att jag behövde på apoteket sa att det inte fanns en sport mössa att jag skulle hinna ner dit få ut det som skulle vara och tillbaka och få delat sen till FLE till 11. Men som tur var hade jag kvar av Concerta som var det som behövdes så det räckte till fredag så då ska jag och M.M som jag ska träffa då under lite mera tid, gå ner på apoteket då. Så fick medicin lunkade vidare till FLE hade lite mera tempo i benen idag än igår, ändå tog promenaden till psyk en kvart ist för 5 minuter som i vanliga fall:p


På FLE la en ssk om såren hon tyckte dom flesta hade läkt bra så behövde bara omläggning på naveln och tre ställen till, tejpen på ärrena ska sitta tills den lossnar så den gjorde vi inget med. Sen vart det bara att sitta och vänta tills läkar tiden var dags, läkaren var sen som dom alltid är där, men när jag väl kom in var han så trevlig så det gjorde inget=) Han kollade på mitt lår men trodde vätskan skulle försvinna av sig själv eftersom så mycket redan försvunnit ut med toa besök sen i måndags kväll. Sen ordinerade han nya järn prover eftersom dom förra inte går och lita på efter mina äventyr nu. Men var försent för att ta dom då för såna lär tas före 10 så får gå ner imorn igen eller på fredag innan psyk. På vägen hem gick jag in på Servus och handla lunch och en cola och böt in min vinst triss mot två nya, vann 25 x 2 igen. Verkar vara det ända jag vinner, när kommer dom stora pengarna?:P


Efter jag ätit min lasagne jag köpte har jag legat och vilat och kollat på CSI nu blir det tv och kaffe och slöa ska ta tag i disken sen hatara och ha disk stå.Men den kan vänta en stund till.


Bokade nyss biljetter till Umeå Mary och Saari har förlovnings fest den 8/7 så åker upp den 7/7 och hem den 14/7 om inget händer. Har ombokningsbara biljetter för säkerhetskull, men till nästa torsdag borde jag orka åka och vi behöver jue inte flänga runt som tokar där uppe. Ska bli mys och träffa dom igen och alla pälsbollar, speciellt UffePuffe=) Sen se kattungarna även om dom inte är så mycket ungar längre men har jue bara sett dom på kort.


Nej nu ska jag göra mera kaffe och läsa i min Allas som kom idag. japps Tanten prenumererar på den numera;)

Av Marie - 27 juni 2011 17:27

Ja nu får vi se hur mycket jag orkar skriva, operationen gick bra först,kirurgen skar upp både i bikini linjen och på lodrätt linje och drog ihop huden för det fanns så mycket överskott, dom tog bort 1.6kg ren hud, sen fick jag inte åka hem på lördagen som det var planerat för det rann för mycket i dränagen. Och det var väl en jävla tur det för på lördag kväll började det blöda som fan från hålen på ett av dränag ställena, det blev ett jävla stå hej på mitt rum med folk dom tippa mig på huve och tog blod värden och kallade in kirurgen som hade jour. Visade sig att jag hade en inre blödning, först skulle dom operera direkt men sen tog dom blovärde och konstaterade att jag behövde blod så fick två påsar blod och dom avvkatade med operation men på måndagen hade det gått ner ännu mera mitt blodvvärde så under söndagen hade jag fått ytterligare två påsar blod. Sen på måndag lunch opererade dom igen och tömde ut 8 dl gammalt blod ur buken. Sen gick mitt blodvärde upp sen ner igen så fick 2 påsar blod till. Som en ssk sa, vi byter ut allt ditt blod:P Sen på onsdagen blev det tal om flytt till V-ås sjukhus eftersom det ändå är dom som betalar vården, men då hade dom fullt så blev flyttad på torsdagen. Först lät det som jag skulle få åka hem på lördagen, men då kom det ff för mycket i ena dränet så dom tog bara bort det ena sen fick det andra sitta kvar. Men idag tog dom det sen fick jag åka hem. Är trött och svullen om magen men ser fint ut ändå, bjuder på en profil bild på min nya mage.

  Jag kommer nog vara trött ett tag och inte orka så mycket men det är otroligt skönt och vara hemma. Även om jag får gå till DSK ett tag och lägga om sår och blåsor som bildades av försts gördeln jag hade som var fel modell. Sen beställde dom hem en ny som blev bättre.

Sara säger att jag fick alla komplikationer bara för att jag var så ko lugn innan och sa att det bara var och åka in och operera och åka hem:P Men det har inte avskräckt mig inför nästa op, i sen höst blir det låren som får sig en omgång på Proformaclinik där kirurgen som opererade mig ska börja i september han är iafall villig och operera mig trots psykiska problem. Det är jue inte Akademikliniken som ska vara så stora och proffsiga-fnys-


Nej nu blir det att värma sig lite middag sen gå ner till brevlådan och posta ett brev och få lite luft, dagens kraft ansträngning.

Av Marie - 14 juni 2011 09:04

Läste nyss Saaris senaste blogg inlägg på http://dissociativ.blogg.se/ hon skriver riktigt bra och jag började själv fundera på det dära om att föräldrar vet eller inte vet att man mår dåligt, jag vet inte om mina föräldrar anade något före dom fick se mitt första bryt, jag var nog över 18 när jag fick en sån stark ångest attack när jag skulle iväg och jobba på mitt extra jobb jag hade utöver skolan, jag skar mig och låg i sängen och skrek av ångest så både mamma och pappa kom farandes upp på övervåningen till mitt rum och undrade vad som stod på, då hade jag mått dåligt några år men gömt mitt mående vad jag trodde iafall. Mamma torkade rent mina armar och blev jätte upprörd och undrade vad som hänt. Pappa ringde jobbet och sa att jag inte kunde komma men vi pratade aldrig direkt om vad som var fel och hur länge det pågått men efter det hade dom nog lite mera koll på mig och det hände igen några månader senare att jag blev helt förstörd och pappa fick ringa och sjukanmäla mig. Då i samband med lucia och jag fick min bil uppeldad som jag fått av pappa bara två veckor tidigare nå snorungar gick in på gården och tände eld med aceton och jag vaknade på morgonen av värsta smällen och bilen stod i lågor. Jag gick till skolan sen hem och var i chock och skrek och slogs med mig själv och satt ute i snön bar fota sen kom mamma hem och hittade mig i duschen med kläderna på. Jag kände mig personligen träffad fast ungarna säkert bara tog en bil för dom försökte med grannarnas oxå men brandkåren han släcka den bilen.


Sen ett år senare bra precis fick dom vara med om mitt första självmordsförsök efter det har nog mina föräldrar aldrig släppt taget om mitt mående vi pratade inte riktigt om det förens för några veckor sedan när vi hade möte med Gunn men jag vet inte hur mycket mera dom förstod då heller men det har varit många år med självskador intoxer och in och ut på psyk och vi har aldrig riktigt lärt oss prata om det för i min familj pratar man inte känslor och mående. Mamma säger varje gång nått händer att hon hoppas det är sista och att jag ska bli "bra nu och botad" typ men tror det börjat gå upp nu att det antagligen är en livslång kamp nu. Men Hey jag har klarat mig sen februari/mars nu! En lång period för att vara mig.


Men förståelse hur det är kommer vi nog aldrig komma in i. Men jag fixar det också jag har så många fina vänner runt mig.

Av Marie - 13 juni 2011 20:17

Idag har det varit mycket, först ner på FLE och lämna järn och b12 prover, mina blodkärl börjar bli för sönder stuckna efter alla år, en armen ville inte lämna ifrån sig nå blod så hon fick sticka om i andra armen där gick det bra som tur var. Får se hur hårt dom för det i Uppsala när dom ska ha prover och sätta dropp nålar och grejer.


Efter det gick jag på möte på Sammordningsteamet där jag ska börja med nån form av aktivitet som så småning om ska leda till arbetsträning, fick bara lite info om hur dom arbetar idag ska på aktualliseringsmöte -stavning- den 1/7 ska börja med typ 2 timmar i veckan på nån sorts grupp antagligen, sen arbeta mig uppåt i tid, psyk kräver jue att jag börjar långsamt. Det var klart 40 minuter innan jag skulle vara på psyk så gick hem till mamma och läste tidningen och ringde och bokade sjuktransport till onsdagen dom ville ha mig och åka sjukrese linjen men det hade jag ingen lust med så talade om mina problem och åka buss ensam med massa folk så fick taxi till slut åker kl 10 på onsdag. Sen gick jag ner till psyk och fick mediciner ända till nästa torsdag ifall jag blir kvar längre än till lördag i Uppsala som är prellimenär dag jag får åka hem. Pratade lite med A-L om det hela och lovade att ringa på onsdag när jag är på väg så hon får höra om jag är nervös, hon är nog mera nervös än mig;) Sen skulle jag ringa på fredag och berätta hur operationen gått så hon vet innan hon går på semester.


Uppsala ringde upp på förmiddagen oxå för man skulle ringa dom fick jag brev om i fredags om man legat på sjukhus i Västmanland senaste halvåret för då ska man screenas för VRE men dom hinner inte få dom provsvaren innan onsdag så jag kommer behandlas som om jag har smittan och få eget rum förklarade hon och inte få röra mig fritt där, ojojoj så synd om mig som får eget rum;) Bara det är tv där så klagar inte jag, fast lite drygt och inte få gå ut ur rummet kanske om man vill ha kaffe som dom serverar i dagrummet enligt broschyren jag fick haha dom får ställa in en termos på mitt rum^^


Imorn ska jag lämna screen provet på FLE före 12 sen blir det packa, ska inte ha med mig så mycket men bäst och packa det lilla jag ska ha med mig, behövs inte så mycket saker men bäst och vara redo, lär inte sova länge på onsdag för kommer väl vakna tidigt och studsa runt och vänta på taxin men bäst och vara förberedd.


Ska grilla på blåkulla imorn så jag får gooood mat innan sjukhus maten i några dagar:P


Nej nu ska jag glo på lite CSI box Greys är jue slut så.


P.S låst inlägg skrivet.


Av Marie - 13 juni 2011 20:10
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Marie - 12 juni 2011 21:30

Igår vid 11 tiden satte jag mig i min Gretchmobil och drog in till V-ås och plockade upp Crisse så åkte vi ner på stan och gick runt och gjorde ärenden och käkade mumsig fläskfile med pommes och bea på Gränden jag fick jue typ i mig halva portionen och mycket av det på rent tvång för att det är så sjukt gott. Jag hade som plan att hitta nå långa linnen eller nån klänning och ha och slappa i med tights efter operationen och hittade två pack långa linnen på HM Divided som blev skit bra tunna mjuka och sköna, ett svart och ett vitt för 99 kr men hade 20% så gick på 79 kr=) Sen hittade jag en skit cool t-shirt på new yorker och en munktröja jag kollat på förut men varit för snål och köpa men nu reade dom den för 49kr, den fanns dock bara i M men tog den ändå misstänkte att den skulle bli tight men tänkte att nästa vecka är den inte så tight längre:p Och den var tight nu men funkar bilder nedan på new yorker tröjorna vanliga linnen orkar jag inte fota:P

    Provade tröjorna utan på min klänning så inte så snygg matchning men det får ni överleva:P


När vi hade varit på stan och gjort alla ärenden åkte vi hem til Crisse och drack massa kaffe från hennes Tassimo maskin, jag kom fram till att jag aldrig skulle ha råd och göra allt mitt kaffe jag dricker ur en sån maskin:p Men det blev gott kaffe=)

Sen började vi grogga vid 18 tiden och satt och prata och åt popcorn och salta pinnar. Hade det jätte trevligt, sen gjorde vi oss i ordning och stack till krogen runt 23 tiden, först var det knappt nå folk alls där men sen kom det en hel del en kille på dansgolvet började stöta på mig och vi dansade lite men han var en riktig slepropp, mitt nya favorit ord för saker jag inte gillar;P Han skulle tafsa under kjolen och det gillade jag inte och han fattade inte hur många gånger jag än tog bort hans händer så till slut gick Crisse emellan och dansade framför mig. Sen när vi gick ut så Crisse fick röka träffade vi hennes en gammal krog kompis och stod och pratade med honom så kom den dära killen fram igen och fråga om jag ville dansa, sa nej och att jag var tvungen och hålla mig till min kompis så vi inte tappade bort varann för att jag skulle sova där. Till slut gick han, sen senare på kvällen satt vi och pratade med Crisses kompis igen och han höll armen runt mig och den dära slemproppen gick förbi han såg skit sur ut bara för att Micke höll armen om mig. Han gillade nog inte att få nobben. Men kan man inte respektera folk så får man skylla sig själv.


Men annars var kvällen mycket trevlig, när krogen stängde åkte vi till Mc D Stenby med Micke som var nykter och körde och käkade mat innan han körde hem oss.Kom i säng vid 3 vaknade 8 första gången sen sov jag till och från till 12.30 när vi gick upp drack lite kaffe och pratade innan jag åkte hem var ganska trött hela vägen men tog mig hem. Väl hemma kollade jag datorn lite och sen gosade jag ner mig i soffan med missarna och kollade sista två Greys avsnittena så nu får det bli CSI och glo på. Sen gick jag och handlade och förbi blåkulla en sväng innan jag gick hem och käkade och spelade bingolotto men inte fan vann jag nått heller.


Nu borde jag sova snart ska upp 8 och iväg och lämna prover sen på möte med Sammordningsteamet om framtida arbetsträning kl 10 och sen psyk 11 för att få mediciner inför Uppsala. Sen på eftermiddagen komme Daniel hit och fikar.


Detta blev en hel novell:p Men nu ska jag kika runt lite sen får vi se om det blir sängen eller sitta uppe.

Av Marie - 10 juni 2011 12:05

Nu är dom ute och klipper gräset nedanför min balkong igen, det låter så fruktansvärt illa och jag förstår inte hur det kan ta så lång tid och åka runt på den dära leksaken just här utanför! Jag blir lika frustrerad varje gång och vill bara stänga balkongdörren men då får jag ingen frisk luft och jag tycker det tar flera timmar för dom varje gång dom gör det men egentligen tar det säker inte så lång tid.


Men nu ska jag inte gnälla om det:p Jag har varit och hämtat medicin idag och fikat med A-L som är en av två semester vikarier medan Gunn är borta. Vi pratade om inför open, men hon visste redan om att det blir op nästa vecka för jag träffade henne på Coop igår och berättade det och hon kastade sig om halsen på mig och kramade mig söt som hon är. Vi prata om vad som ska förberedas med mediciner och om att hon också har semester när jag kommer hem men att jag får träffa M istället då och kan ringa om det är något som hon sa "ifall du vill berätta hur det gick eller bara gnälla ifall det gör ont" Haha hon är så stört skön. Bra att man får ringa psyk och gnälla ifall det gör ont:P


Efter psyk åkte jag ner på coop med Sara så hon fick stor handla hon bjöd även på lunch på Charlies för dom hade mat hon ville ha. Jag åt lövbit med pommes men fick inte i mig så mycket fören magen skrek "FULLT" men det jag fick i mig var gott. Hon är så söt min lilla Sara som bjuder på mat titt som tätt det uppskattas verkligen. Nån gång ska jag gengälda det och ta med henne på grekisk kolgrill på Kapelbacken som hon vill testa! Men det får nog bli när jag är opad och hon har fött Allan. Nu har vi inte mycket tid på oss.


Imorn drar jag till V-ås och går på stan med Crisse och lunchar sen åker vi hem till henne och gör oss redo för en krog kväll:D Det ska bli super najs vi har planerat det säkert ett år men inte kommit ut så nu passar vi på och tar det och firar min op:D Sen kommer jag hem på söndag och på måndag blir det bad i Avesta med Sara,Shero och Alex sen ska bara tisdagen gå och på Onsdag åker jag till Uppsala:D Så dagarna kommer nog gå fort:D


Nej nu ska jag dricka mitt kaffe=)


Av Marie - 9 juni 2011 15:28

En ssk från Uppsala ringde för några timmar sedan och hade en operations tid åt mig:D Nästa torsdag läggs jag på operations bordet. Ska komma dit för inläggning på onsdag vid lunch. Det gick fort ändå när de väl vart bestämt:D Och jag är glad att jag gick med på återbudstid och kort varsel. För nu behöver jag inte vänta länge:D


Det känns kanon att det blir av om en vecka och ska bli så skönt och bli av med all "extra mage" jag släpar runt på. Synd bara att det inte blev runt om men det får fixas till senare.


Imorn ska jag oxå på nått intro möte med Samordnings temet ringde en männsika därifrån kort efter Uppsala ringt, jag sa att jag ska in för op och att arbetsträning inte blir aktuellt på några veckor men hon ville att jag skulle komma och få en presentation av det hela iafall. Så ska dit efter lunch imorn. Sen ska pappa firas för han fyller pensionär. Ska köpa present mella psyk och mötet imorn.


Och på lördag åker jag in till Crisse och går på stan en sväng med henne sen ska vi göra oss redo för ett krogbesök på kvällen, vi har skjutit på det så länge nu så nu ska vi ut och svänga våra lurviga och fira att jag ska opereras:D För närmsta veckorna efteråt lär jag inte göra många knop. Det ska bli najs:D Får jag dagarna och gå lite fortare. Ska även kolla efter nån tunika jag kan ha till tights för lär inte vilja ha byxor eller jeans kjol efter open och har bara en stretch kjol och inga slappis klänningar heller.


Nej nu ska jag dricka upp kaffe och näringsdryck och invänta pappa som kommer och ska borra upp mina cd-ställ=)


Ovido - Quiz & Flashcards