Maries liv om allt och inget

Direktlänk till inlägg 17 december 2013

10 år

Av Marie - 17 december 2013 14:11

Igår var det 10 år sedan min första intox, som oxå var mitt första självmordsförsök och ett av dom allvarligaste. Pratade kring det med A-L och hur jag förändrats sedan dess. "På den tiden" jobbade jag mer än heltid, flängde hit och dit och träffade vänner och bara gasade på, vägrade inse hur jag mådde och sakta ner, ungefär ett halv år senare flyttade jag till Falun och började ett nytt heltids jobb i Gävle samtidigt som jag fortfarande pendlade och jobbade varannan helg här i Fagersta. Men så fick fick jag sparken från jobbet i Gävle för att jag inte fixade allt pendlande och dom långa dagarna, så hösten 2004 vart jag sjukskriven, brakade totalt in i väggen, och jag som gått runt på relativt lite mediciner och jobbat järnet sen sista året på gymnasiet började åka in och ut på psyk medicinerna ökade och ökade. Flyttade början på 2005 ner till Avesta för jag trivdes inte i Falun men ville inte tillbaka till Fagersta för jag tyckte psykvården var så dålig där. Blev några år i Avesta intoxerna steg i antal och medicinerna ökade ännu mera. 2006 fick jag aktivitetsersättning,(sk tidsbegränsad förtidspension) träffade Mary och i början på 2008 flyttade vi upp till Umeå, där uppe hände det mycket sen hösten 2008 hamnade jag till slut i Fagersta igen, fick en Kanon psyk kontakt i Malin en intoxerna eskalerade som bara den, gick i samtal 3dagar/veckan och dosetten var fullare än fullast, in och ut på psyk.


Sen början på 2012 slutade jag med Alla mediciner, mådde bättre än på alla dessa år, började arbetsträna på OkQ8, mitt gamla jobb, men det höll bara några månader sedan kraschade jag igen och intoxerna återkom och mediciner sattes in. Men till skillnad nu 10 år senare så har jag börjat lära mig mera om mig själv hur mycket jag klarar av och vad jag behöver för stöd. Jag har börjat acceptera att jag kanske inte kommer kunna klara av att jobba, utan att mitt liv kommer handla om att klara av vardagen utan att ta till intoxer, jag har fortfarande perioder när jag vill fly med intoxer och det händer att jag gör det men inte lika ofta som mellan 2008-2011 då var det extremt mycket.


Vet inte rikigt vad jag vill ha sagt med hela denna historia, jag kände bara att jag behövde skriva av mig kanske mest för mig själv för att se att jag kommit framåt och insett för mig själv att jag är psykiskt skör och inte klarar av stress och måste ta det lugnt mellan aktiviteter, tråkiga som roliga, och att har man en psykisk skörhet klarar man inte av allt som "vanliga människor" gör hur mycket man än vill. Men varje gång jag hanterar en ångestattack eller depressiv period utan intox blir jag stolt över mig själv!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 9 april 2015 21:01

På söndagkväll läggs jag in,magen har krånglat som f-n fått byta diet ett par gånger,men på inskrivningen träffade jag en underbar ssk som hållit kontakten med mig och hittar alternativ när magen jävlas. Hon stöttar finns där och gör mig lugn. Förber...

Av Marie - 23 mars 2015 17:38

Idag påbörjade jag mina 3 veckor med modifast inför mag/tarm operationen som blir av den 13 april,ska på inskrivning och info vad som kommer ske nästa vecka. Dock vet dom nog inte själva helt vad som måste göras fören dom öppnar,som jag och B sa idag...

Av Marie - 2 mars 2015 22:22

Jag börjar bla se det positiva i saker ist för det negativa som jag är så "bra" på,A-L har verkligen fått in mig på rätt spår,framförallt tror jag för att vi börjat arbeta med ett material som handlar om känslor,våga känna alla känslor men framföral...

Av Marie - 25 februari 2015 12:42

Idag är det 2 år sedan mamma dog,och jag tror först nu jag kan säga "du var en dryg krävande sur jävla kärring Men jag saknar dig ändå!" Hur jobbigt hon än hade det och hur mycket hon än tärde på mitt mående så saknar jag henne. Hon var ju min ända m...

Av Marie - 14 februari 2015 19:42

I torsdags ringde kirurgen,som jag var inställd på skulle säga att inget är fel och vi gör inget åt att du har ont och svårt att både få i dig och behålla mat. MEN han började typ med att säga att jag måste opereras för jag har en vridning i tunntarm...

Om Marie


Här bloggar jag om mitt liv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards