Maries liv om allt och inget

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2012

Svår allergisk chock.

Av Marie - 12 augusti 2012 16:02

Tog vanlig bisolvon hostmedicin igår för att hostan höll på ta kål på mig, första tabletten vid lunch gick bra, men sen när jag tog en på kvällen igen svullna halsen upp så mycket att jag knappt fick luft, gick i princip inte att svälja. Ringde 1177 för att rådfråga, men var jätte lång kö så blev 112 ist, dom skickade ambulans direkt. Fick stadig dos betapred att tvinga ner sen satte dom nål och kollade upp vad man kunde få för biverkningar av bisolvon, anafalytisk chock, eller vad det hette, var 1 på 10 000 på den. Men jag tar jue alltid dom biverkningarna som är ovanliga...:P


Fick hjälp ut till ambulansen för jag var lagom skakig, där fick jag inhalera ventolin och adrenalin, men det hjälpte inte så fick en intramuskelär spruta adrenalin, den hjälpte en stund men sen svullna det upp igen och började tok klia i halsen och upp i gommen. Fick adrenalin intravenöst, då släppte det en lite längre stund men så var det kört igen så fick en till omgång precis innan vi kom fram till akuten i Köping. Där stod sköterskor och läkare redo redan vid ambulansintaget, dom körde in mig på ett rum, tryckte i massa kortison i infarten, en högre dos adrenalin intramuskelärt och gav mig airus tablett och oxascand, sen tavegyl intravenöst. Till slut lättade det och höll sig borta ganska bra innan det smög tillbaka men dom vågade inte ge mig mera adrenalin för risk på hjärtat. Så fick syrgas och dom öppnade fönster för att göra fräsch luft. Efter några timmar kändes det okej och jag fick åka hem.


Läkaren gav mig recpet på betapred jag ska ta i sex dagar och tavegyl i 14 dagar. Sen ett recept på adrenalin spruta jag ska ha med mig jämt för tydligen kan jag få lika svår chock igen av nått annat när det hänt nu sen för några år sedan.

Dom varnade mig för att jag nog med största säkerhet skulle få hemsk huvudvärk när adrenalinet gick ur kroppen, och för några timmar sen fick jag värre huvudvärk än jag någonsin haft tror jag. Men chansade på att ta en diklofenakt och en mugg kaffe och det värsta har släppt nu.

Men är trött och ff förkyld som en tok.


Tja, nån ska lyckas med allt:P och jag är glad så länge det inte är psykiska problem=)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 9 april 2015 21:01

På söndagkväll läggs jag in,magen har krånglat som f-n fått byta diet ett par gånger,men på inskrivningen träffade jag en underbar ssk som hållit kontakten med mig och hittar alternativ när magen jävlas. Hon stöttar finns där och gör mig lugn. Förber...

Av Marie - 23 mars 2015 17:38

Idag påbörjade jag mina 3 veckor med modifast inför mag/tarm operationen som blir av den 13 april,ska på inskrivning och info vad som kommer ske nästa vecka. Dock vet dom nog inte själva helt vad som måste göras fören dom öppnar,som jag och B sa idag...

Av Marie - 2 mars 2015 22:22

Jag börjar bla se det positiva i saker ist för det negativa som jag är så "bra" på,A-L har verkligen fått in mig på rätt spår,framförallt tror jag för att vi börjat arbeta med ett material som handlar om känslor,våga känna alla känslor men framföral...

Av Marie - 25 februari 2015 12:42

Idag är det 2 år sedan mamma dog,och jag tror först nu jag kan säga "du var en dryg krävande sur jävla kärring Men jag saknar dig ändå!" Hur jobbigt hon än hade det och hur mycket hon än tärde på mitt mående så saknar jag henne. Hon var ju min ända m...

Av Marie - 14 februari 2015 19:42

I torsdags ringde kirurgen,som jag var inställd på skulle säga att inget är fel och vi gör inget åt att du har ont och svårt att både få i dig och behålla mat. MEN han började typ med att säga att jag måste opereras för jag har en vridning i tunntarm...

Om Marie


Här bloggar jag om mitt liv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards